kindercoaching, kindercoach

 

Intuïtieve coaching voor kinderen (en ouders)

 

Herken je bijvoorbeeld één van onderstaande problemen bij je kind?

  • weinig zelfvertrouwen
  • buikpijn, zonder medische oorzaak te kunnen vinden
  • moeite met scheiding ouders, overlijden of andere heftige gebeurtenissen
  • niet goed kunnen slapen
  • altijd druk of juist verlegen
  • moeite met omgaan en uiten van gevoelens
  • zich snel zorgen maken
  • buitengesloten voelen of gepest worden

Begeleiding door mij als coach/counselor is geschikt voor alle grote en kleine vragen die ouders en kinderen hebben tijdens het proces van opgroeien. Meestal zijn 4 tot 8 afspraken voldoende om samen oplossingen te vinden waardoor ouder en kind weer verder kunnen. Soms vinden de gesprekken plaats met het kind zelf, en soms met kind en ouder(s) samen of alleen de ouders. Dat is afhankelijk van de situatie. Indien er sprake is van complexere problematiek, bijvoorbeeld bij angst, traumatische ervaringen in het verleden of andere stoornissen, dan is vaak een langduriger behandeltraject (10 tot 20 sessies) nodig.

Ieder kind loopt net zoals wij als volwassenen wel eens tegen moeilijkheden aan waar hij/zij hulp bij kan gebruiken. Een kind moet veel leren op weg naar volwassenheid. Dit is een ingewikkeld proces waar ouders niet altijd stil bij staan. Gedurende dit proces kan er van alles gebeuren waardoor een kind zijn capaciteiten even niet (volledig) kan benutten.
Ik kijk naar het kind en de mogelijkheden die hij in zich heeft, want ieder kind is uniek. Ik kijk dus niet naar eventuele stempels die een kind heeft gekregen. 

 

Na de aanmelding neem ik (Ellen) binnen 24 uur contact op voor het maken van een gratis kennismakingsgesprek. Of als ouder(s) dit wensen kan er meteen een intakegesprek plaats vinden. Het intakegesprek vindt plaats bij mij op de praktijk met één of beide ouder(s). Hierin krijg ik een beeld van de problemen die spelen en geef ik advies over welke manier van begeleiding ik het meest passend vindt bij de situatie.

 


Individueel traject

Vanaf het eerste contact met het kind staat de veiligheid van het kind centraal. Ik geef het kind de ruimte om even om zich heen te kijken en tot zichzelf te komen. Ouder(s) blijven in principe bij de sessie aanwezig zolang dit nodig is en veiliger voelt voor het kind. Vanaf het moment dat ik merk dat het kind zich volledig op zijn gemak voelt ga ik samen met het kind kijken naar datgeen wat hij wil leren op sociaal- emotioneel gebied.

Voorbeelden van zelf opgestelde hulpvragen zijn:

  • Als mijn vriendinnetje boos op mij wordt kom ik voor mezelf op
  • Met zelfvertrouwen sta ik voor de klas
  • Ik kan me focussen op school
  • Ik kan omgaan met de scheiding van mijn ouders
  • Als kinderen op school mij pesten dan durf ik stop te zeggen

 

Invulling van de sessies

Tijdens de sessies gebruik ik verschillende methodieken en vragen om erachter te komen hoe het kind het beste leert. Ik reis hierbij altijd met het kind mee in zijn land waar van alles te beleven is. Met deze gedachte sluit ik me altijd aan het tempo van het kind aan. Ik kies voor methodieken die bij het kind past op dat moment, waardoor geen één sessie is hetzelfde. Er is wel altijd een structuur en opbouw in mijn sessie. Zo werk ik altijd met een begin en eind- ritueel en volgens een bepaald stappenplan. Dat zorgt voor een blijvend gevoel van veiligheid.

Omdat kinderen nog een goede toegang hebben tot magisch denken en het vertalen van gevoel naar beelden, gebruik ik een combinatie van coaching technieken (tekenen, spel, gesprekskaartjes) en lichaamsgerichte technieken (yoga, mindfulness, visualisatie). De creatieve oefeningen zijn vaak een resultaat van mindfulness en yoga practice waar ik het kind in meeneem. Door te visualiseren en te bewegen komen kinderen vaak tot bijzondere inzichten die ze vervolgens creatief kunnen uitwerken op hun eigen manier. Het kind is dan op een ontspannen manier bezig en leert te vertrouwen op zijn eigen gevoel.

“Ik zeg wat ik doe en ik doe wat ik zeg”

Aan het kind leg ik altijd uit dat hij mij in vertrouwen alles kan vertellen en dat dat onder ons blijft. Maar als ik het nodig vind om iets met ouders te bespreken omdat zijn veiligheid in gevaar is, dan is het mijn taak om dit te doen. Máár altijd eerst in overleg met het kind. 

 

Coaching voor kinderen en ouders samen

Voor ouders een lastige taak om hun kind te ondersteunen in het groter groeien. Iedere leeftijdsfase vraagt van hen weer andere vaardigheden. Het is erg belangrijk dat ouders een ondersteunde rol aannemen in het proces en leren de behoeften van hun kinderen serieus te nemen en hierop te reageren zodat het kind op een gezonde manier kan blijven ontwikkelen. Ik besluit daarom vaak dat de ouder erbij blijft en zo nu en dan wordt betrokken in de sessies.

Ik als kindercoach stel bijvoorbeeld versterkende vragen waardoor de ouder iets positiefs zegt over het kind. Vrijwel altijd komt er dan een grote glimlach bij het kind. Deze aanpak versterkt de ouder-kind relatie en vergroot het zelfvertrouwen van het kind. Het zorgt ervoor dat ouder(s) zich weer meer gaan focussen op de kwaliteiten en uniekheid van hun kind, maar ook op die van hun als ouder(s) zelf.

“Geen enkele therapie kan de kracht van heling tussen ouder en kind evenaren.”

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
Open chat
Maak een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek. Binnen 24 uur krijg je reactie.
Powered by